Vergelijkbare berichten
Stekene, groene oase
Ik woon in Stekene, ooit door een vorig gemeentebestuur in een vlaag van cynische zinsverbijstering ‘groene oase’ gedoopt. Niet ver van de straat waar ik woon, ligt een oude zandgroeve middenin natuur- en recreatiegebied, bijgenaamd ‘de Bekaf’. Jarenlang gebeurde daar helemaal niets en de groeve was door de natuur herschapen tot een grote vijver in…
The Whistleblower
Na de oorlog in ex-Joegoslavië vertrok mensenrechtenrapporteur Kathryn Bolkovac in opdracht van de VN naar de Bosnische hoofdstad Sarajevo. Snel ontdekte ze dat sommige internationale VN-militairen en -diplomaten nauwe banden met de lokale maffia onderhielden. “Ze waren blij met de hoertjes die speciaal voor hen geleverd werden.” Op de avond van 9 oktober 2000 stuurde…
Yasmine (1972-2009)
Een druilerige zaterdagnamiddag. Ze stapt l’Entrepôt du Congo binnen, draagt haar Leonard Cohenjas en ruikt een beetje naar natte hond. Ze bestelt thee en deelt haar sigaretten. Zangeres en tv-presentatrice Yasmine vs. de negentiende-eeuwse Duitse filosoof Arthur Schopenhauer. Arthur Schopenhauer: ‘Om altijd een kompas ter oriëntatie in het leven bij de hand te hebben, is…
Pa
De zomer van 1975. Je zit in de zetel en hebt een plaat opgelegd van Jim Reeves. Uit de luidsprekers van ons notelaarhouten Grundigstereomeubel knalt “Bimbo, Bimbo, where you gonna go-i-o?” Jaren later zal ik erachter komen dat ‘bimbo’ blonde lellebel wil zeggen, maar op deze mooie zomerdag weet ik dat nog niet, en neurie…
Het troebele reilen en zeilen van Walter Vanhees, bijna-uitgever van gratis havenbladen
Uitgever Walter Vanhees is een kei in het opstarten van gratis havenmagazines. Alleen vergeet hij al meer dan een jaar zijn facturen te betalen. “Ik wacht op een financiële injectie van mijn geldschieter ‘de Guy’”, is zijn steeds weerkerende excuus. “Aan Walters reputatie veeg ik mijn gat”, repliceert Vanhees’ geldschieter Guy Paul Hermans, de zelfverklaarde…
“Reclame lijkt te vaak op journalistiek zonder verhaal”
Robert Senior, grote baas van Saatchi & Saatchi, windt er geen doekjes om: bij het bekendste reclamebureau ter wereld gaat het eerst en vooral over de verkoop van een product. “Wij doen niet aan ‘art for art’s sake’. Alles is hier strictly business. De ideeën die wij onze klanten verkopen, moeten hun merken opbouwen.” …