De cirkel
Dave Eggers, Lebowski (originele titel: The Circle: a novel), 448 blz., 29,90 euro.
“Mijn god, dacht Mae. Dit is het paradijs.”
‘Geheimen zijn leugens. Delen is mee-leven. Privacy is diefstal.’ Ziehier de nieuwe leidraden voor ons toekomstige, volledig door sociale media beheerste leven. Dave Eggers lanceert ze in zijn met veel vaart geschreven roman De Cirkel via hoofdpersonage Mae Holland. Mae’s uitspraken roepen spontaan herinneringen op aan de slogans die George Orwell op de wereld losliet in zijn klassieker 1984: ‘Oorlog is vrede. Vrijheid is slavernij. Onwetendheid is kracht.’
Mae gelooft echt dat ze in het paradijs terechtgekomen is wanneer ze als prille twintiger aan de slag kan op de futuristische campus van De Cirkel, het belangrijkste internetbedrijf ter wereld. Ze komt op de afdeling Customer Experience terecht, waar ze via ‘stemmen, liken, smilen en frownen’ zoveel mogelijk volgelingen richting adverteerders moet drijven. Mae ontpopt zich snel tot de beste leerling van de klas en wordt gerekruteerd voor het ultieme project van haar ‘bevlogen’ ceo’s. Die willen ‘De Cirkel sluiten’, wat neerkomt op: weg met de privacy; leve de totale onderwerping.
De Cirkel heeft een niet mis te verstane boodschap: hou internetgiganten zoals Google en Facebook goed in de gaten. Pik het niet langer dat ze in alle stilte zoveel kennis (en macht) over ons verzamelen. Aan boeken met een boodschap hebben wij meestal geen boodschap, maar dit is dé uitzondering. Want als er één roman is die u dit jaar gelezen moet hebben, is het De Cirkel.
© Jan Stevens