|

De adelaar

De adelaar, Valerio Massimo Manfredi, Athenaeum-Polak & Van Gennep (originele titel: Idi di Marzo), 256 blz., 17,95 euro.

 

“Onder een winterse hemel, loodgrijs en gesloten, liet een grijze dageraad een waas van helderheid doordringen vanuit minder dikke wolken die verspreid over de horizon lagen.”

Als gastprofessor klassieke archeologie aan de prestigieuze Luigi Bocconi Universiteit in Milaan lijkt Valerio Massimo Manfredi de geknipte man voor het schrijven van De adelaar, een historische roman over de laatste week uit het leven van de Romeinse Pontifex Maximus Gaius Julius Caesar. Met dit boek is Manfredi niet aan zijn proefstuk toe, want hij schreef al ettelijke vuistdikke romans over de oudheid die hem internationaal een groot lezerspubliek opleverden. Zijn formule is altijd dezelfde: met een overdreven gevoel voor dramatiek vertimmert hij het leven van bekende oude Grieken of Romeinen tot een avonturenroman of Rode Ridderroman. Ideaal voer voor groots opgezette Hollywoodfilms als Alexander van Oliver Stone of The Last Legion van Doug Lefler.

Manfredi’s De adelaar start op 7 maart van het jaar 44 vóór Christus in het Romeinse optrekje van Julius Caesar en eindigt 13 dagen later met de begrafenis van diezelfde Julius Caesar. De 256 bladzijden daartussen ‘vullen blikken zich met ontzetting’ of ‘speuren ze gretig naar bloedbaden’. De gezwollen stijl is eerst onbedoeld grappig, maar begint na een tijd op de zenuwen te werken. Met De adelaar stort uitgeverij Atheneum-Polak & Van Gennep zich na de klassieke literatuur op een voor haar nieuw genre: dat van de kioskliteratuur.

© Jan Stevens

Vergelijkbare berichten